Hopp til innholdet

Joikakaker i viltsaus

69.00kr inkl mva

Ingredienser:

Saus (60 %): Vann, hvetemel (inneholder gluten), rapsolje, fløtebrunost (geitemyse, geitefløte, geitemelk), myse (melk), salt, glukosesirup, aroma, ekstrakt av storfekjøtt, selleri, brent sukker, modifisert stivelse (mais) E1422. Kjøttboller (40 %): Kjøtt fra storfe, reinsdyr og får (44 %, av dette er 16 % reinsdyr), melk, hjerte – og hodekjøtt av storfe, potetstivelse, svor, kjøttfett, blodprotein fra svin, salt, fiber (hvete, sitrus), krydder.

 

I januar 2000 ble det holdt et norgescupstevne på klatresenteret Vulkan i Oslo. Arrangementet var sponset av Joikakaker, Norges mest solgte hermetiske middagsrett. En del av avtalen var at alle funksjonærer, dommere, ruteskruere og andre frivillige måtte gå i knallrøde t-skjorter med joikavaremerket på brystet. De markedsføringsmessige vurderingene som lå bak dette er i dag vanskelig å forstå. Det er tvilsomt at reklamestuntet økte omsetningen av farsekakene, men det satte likevel et varig spor i det norske klatresamfunnet.

På denne tiden var miljøet preget av harde og bisarre diskusjoner på nettstedet SteepStone. Techno, en av diskusjonssidens grunnleggere, var av de mest toneangivende og fryktede debattantene. Techno var kritisk til mye og mange, og han mislikte de fleste av dem som bar den knallrøde joikaskjorten under norgescupen. Han regnet dem som amatører, wannabees og generelt sett mindre kule klatrere. Han begynte å kalle dem, «jævla joikaer». Uttrykket spredte seg raskt på nettet og ble etter kort tid et mye brukt, nedsettende begrep i hele klatrenorge.

Kilde: https://www.norsk-klatring.no/klatresamfunn/kommentarer/hva-er-en-joika

 

Utsolgt

Kategori: